The Society of the Spectacle in the Digital Era: The “Stark Choice” of Established Broadcasters in the Pizzagate Conspiracy Theory Case

Tailine HIJAZ

Abstract


Cite: HIJAZ, T. (2024). The Society of the Spectacle in the Digital Era: The “Stark Choice” of Established Broadcasters in the Pizzagate Conspiracy Theory Case. ESSACHESS. 17(34): 185-199. https://doi.org/10.21409/YTZV-BH77

Abstract: This study explores the relevance of Guy Debord's theory of the spectacular society in the digital era, focusing on the spread of conspiracy theories. By reviewing contemporary literature and analyzing the Pizzagate case, I examine how traditional media outlets respond to such theories and the ethical dilemmas they face. The results indicate that Debord’s theory remains relevant but requires adaptations to address digital communication dynamics. Media outlets must balance investigating conspiracy theories while maintaining trust and engagement, highlighting the challenge of mitigating their harmful effects on society and democracy. 

Keywords : The Society of the Spectacle, Guy Debord, digital era, established broadcasters, Pizzagate Case

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La Société du Spectacle à l'ère numérique : le « choix difficile » des diffuseurs établis dans l'Affaire de la Théorie du Complot Pizzagate

Résumé : Cette étude explore la pertinence de la théorie de la société spectaculaire de Guy Debord à l'ère numérique, en se concentrant sur la propagation des théories du complot. En examinant la littérature contemporaine et en analysant le cas Pizzagate, j'étudie comment les médias traditionnels réagissent à ces théories et les dilemmes éthiques auxquels ils sont confrontés. Les résultats montrent que la théorie de Debord reste pertinente, mais nécessite des adaptations pour tenir compte des dynamiques de communication numériques. Les médias doivent trouver un équilibre entre enquêter sur les théories du complot tout en maintenant la confiance et l'engagement, soulignant ainsi le défi de limiter leurs effets nuisibles sur la société et la démocratie.

Mots-clés : La Société du Spectacle, Guy Debord, ère numérique, diffuseurs établis, Cas de Pizzagate


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On line ISSN 1775-352X
Paper ISSN 2066-5083

© ESSACHESS

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